ריצוף ואמבט
פורטל ריצופים וחדרי אמבטיה המוביל בישראל
דף הבית עיצוב הבית עיצוב פנים אדריכלים מעצבי פנים פרסם כאן
                     
                     
                   

פעמים רבות נתקלתי בבתים עם רצפות אותנטיות עתיקות. האין ספק כי האריחים הכי יפים הם אלו שהישנים. המראה הסדוק והדהוי משרה אוירה מיוחדת- כאילו אנו נוגעים בפיסת היסטוריה.
אריחים ישנים הם כאלו שיופיים רק משתבח עם הזמן, וממש כמו יין טוב נותר לנו רק לשחזר ולטעום מהם בבתינו הפרטיים, ולהתמוגג.

את האריחים העתיקים או האותנטיים משלבים בכניסות לבתים, בחדרי-אמבטיה ושירותים, במטבחים, בבריכות וכן כציורי-קיר ושלטים על קירות חיצוניים או על חומות.  כיום אתם יכולים למצוא הכל! האופנות של עולם העיצוב מתייחסות לכל סגנונות העיצוב לריהוט המודרני, הכפרי, רטרו ואתני. בשנים האחרונות מבחינים יותר ויותר בשילובים של ריצוף באריחים בעלי מראה אותנטי ועתיק גם בבתים מפוארים- בביתם הללו תמצאו "נגיעות" ריצוף באריחים אתניים. אזכורים שכאלו תורמים למראה חם ובה בעת מתוחכם.ייצור האריחים האיסלמיים החל במסופוטמיה במאה ה-9 לספירה ונמשך מאז יותר מאלף שנה בתרבות האיסלמית. במשך תקופה זו בלטו שני מרכזים בתעשיית האריחים שלהם: קשן בפרס ואיזניק באנטוליה שבטורקיה.כשמדברים על אריחים אסלמיים מתכוונים לאריחים מהמזרח הקרוב למרות שהמקור היה בעצם הרבה לפני תקופת האיסלם (622 לספירה). במצריים, הרבה לפני הספירה, נמצאו אריחים בגלזורה טורקיז. כמו כן תושבי בבל ואשור ייצרו אריחים לציפוי קירות במאות ה-13 עד ה-6  לפני הספירה. בפרס נמצאו אריחים בצבעים שונים כפסי עיטור לאורך הקירות. עם תבליטים של אריות, שוורים עם כנפיים, ותיאורים של המשמר המלכותי.

מהמאה ה-4 לפני הספירה ייצור האריחים גם אצל היוונים ואצל הרומאים הופסק. הוא התחייה שוב במאה השנייה לספירה בעיקר כתבליטים בקירות טיח בדוגמאות של צמחים ודמויות.  במאה ה-8 הדת האיסלמית התפשטה לשטחים נרחבים מהודו ועד לצפון אפריקה והגיעה אפילו עד ספרד. שינויים בשלטון הביאו עימם שינויים בייצור ובמסחר. בכל אזור התרבות המקומית התערבבה עם התרבות האיסלמית והתוצאה הייתה יצירה עשירה ומיוחדת.
האקלים החם והשימוש הרחב בלבנים בבניה הפכו את השימוש באריחי קרמיקה לנוח ומתאים. המשטח של אריחים עם גלזורה מקרר את המבנים וכן קל לניקוי. המסחר עם סין בדרך המשי הביא לחידושים רבים הן בטכניקות שהשתמשו בהן עד כה והן בדוגמאות. למשל ההתוודעות לגלזורה הלבנה ויצירת כלים לבנים עם דוגמה כחיקוי לפורצלן הסיני. ראה מאמר על המיוליקה.

בארכיטקטורה האיסלמית לאריחים מצוירים קיים תפקיד חשוב בחיפוי קירות של מבנים דתיים ומבנים ציבוריים.  בעוד שהאומנות האירופאית שמה דגש ביצירה על נושאים מהטבע והתעמקות בגוף האנושי, היצירה האיסלמית התאפיינה בצורות גיאומטריות, קליגרפיה, פרחים ודוגמאות החוזרות על עצמן. באיסלם חל איסור על ציור דמויות.

הדוגמאות שצוירו הושפעו מהתקופה הביזנטית וכן מעבודות פרסיות אך ברגע שיצאו לאוויר העולם קיבלו את האופי המיוחד של הסגנון האיסלמי. הדוגמאות הגיאומטריות הגיעו לרמה מאוד גבוהה של תחכום ומורכבות וכיום אתם יכולים להתחקות אחרי המראה הזה, ולמצוא חנויות שמוכרות אריחי ריצוף וחיפוי בעיטורים אסלמיים, ובעלי מראה אותנטי.

ריצוף ואמבט | אודות החברה | פרסם באתר | הוסף למועדפים
  המידע באחריות המפרסמים באתר   פורטל ריצוף ואמבט © 2017